
8 april 2019 - Het prille begin: De brief naar de minister
In april 2019 schreef dPF een brief naar minister Van Engelshoven (OCW) met het verzoek om dPF op te nemen in de BIS.
Onze algemene voorwaarden bieden wij als downloadbare PDF aan. Klik hier om onze algemene voorwaarden te downloaden.
Op deze website gebruiken wij twee cookies, die allebei nodig zijn om de website op een goede manier te laten draaien. Voor deze cookies hoeven wij geen toestemming te vragen, en dat doen we dan ook niet. Het plaatsen van deze cookies is wat de wet een gerechtvaardigd belang noemt: het zorgen voor een goed werkende en veilige website is zowel voor ons als voor u als gebruiker belangrijk, en heeft geen grote gevolgen voor uw privacy.
Voor deze website gebruiken wij geen externe partijen om bezoekersstatistieken bij te houden. Wel worden door de server van de website logs bijgehouden, waarin de IP-adressen van bezoekers worden geregistreerd, onder meer om brute force attacks tegen te gaan. Deze gegevens worden alleen voor serverside-statistieken en beveiligingsredenen bijgehouden en niet gedeeld met derden of gebruikt op welke commerciële manier dan ook.
Welke rechten heb ik als bezoeker?
Als u specifieke vragen heeft over de verwerking van uw gegevens via deze website, of wilt dat uw gegevens na een mailbericht worden verwijderd, neem dan contact. Wij komen dan binnen uiterlijk vier weken bij u terug met meer informatie.
In april 2019 schreef dPF een brief naar minister Van Engelshoven (OCW) met het verzoek om dPF op te nemen in de BIS.
In januari 2020 passeerde de oprichtingsakte van dPF en werd een aanvraag ingediend bij het rijk.
Op 4 juni 2020 werd dPF verrast door de positieve woorden van de Raad voor Cultuur. dPF stond bij het indienen van het plan nog in de kinderschoenen, maar toch ziet de Raad veel positieve elementen die het initiatief de moeite waard maakt.
De culturele huiskamer van Studio de Bakkerij brengt Rotterdammers samen door theater- en taalbeleving en daagt hen uit in een veilige omgeving elkaar en het theater te leren kennen. Maak hier kennis met verrassende, experimentele, traditionele en innovatieve kunst.
Laaktheater is dé plek voor kunst en cultuur in het Haagse stadsdeel Laak. Laaktheater is laagdrempelig en open. Kenmerkend voor de werkwijze van Laaktheater is dat ze in, voor, van, met en door de buurt werkt.
In De Vaillant beleef, maak én proef je de cultuur van het nieuwe Nederland op het podium, in de organisatie en in de keuken. De cultuur van bewoners en talenten uit de Schilderswijk en Transvaal vervullen een hoofdrol.
Bijlmer Parktheater is het grootstedelijk theater van Amsterdam Zuidoost. Een plek voor nieuwe verhalen die, ondanks hun prominente posities in de diverse culturele gemeenschappen, nauwelijks worden belicht in een overwegend monoculturele kunstensector.
Het Wilde Westen is een wijkcultuurhuis in Utrecht West. Het zijn wijkbewoners en kunstprofessionals die willen werken in de eigen wijk. Vanuit vragen en ideeën, door initiatieven van wijkbewoners, in samenwerking met organisaties in de wijk.
Cultuur19 ontwikkelde als creatief partner jaarlijks een voorstelling waarbij verbeeldingskracht centraal staat en taalontwikkeling gestimuleerd wordt. Een bijbehorend prentenboek en begeleidend materiaal voor pedagogisch medewerkers versterken de voorstellingen.
De productie ‘Eindeloos’ toont het eindresultaat na scouting op scholen in het stadsdeel, en workshops in de vrije tijd door Cultuur19 in samenwerking met NEVA/ Sanne van Woudenberg. De dansers die jaarlijks meedoen aan onze educatieve projecten hebben een actieve rol in onze jongerencommunity KLUB19. In verband met corona maakte de jonge filmmaker Charlie Feld/Picture Bridge deze videoproductie.
Maak kennis met Whopper Queen. De messentrekker. De ster van het witte doek. De theatergek. Maak kennis van Nora Akachar. Na met Trauma’s van Nora een platform gegeven te hebben aan de verhalen van anderen, vertelt Nora Akachar nu haar eigen verhaal.
Buurtbewoners vinden spiritualiteit in het alledaagse én zichzelf. InSpiRituals, Omarm het Onbekende is een community-art project van Theater De Nieuwe Regentes, voortgekomen uit het project InSpiRituals: Inspiratie, Spiritualiteit, Rituelen. Het maakproces is in september 2020 gestart als corona-proof voorstellingsroute door het gebouw en vervolgens omgevormd tot documentaire.
Choreograaf Guilherme Miotto werkte zes weken lang met bewoners uit Laak. Met de overtuiging dat iedereen een even persoonlijk en egoloos verhaal te vertellen heeft, maakt hij samen met de buurtbewoners een verrassende en persoonlijke presentatie. Door de samenwerking met dansers van het NDT krijgen de deelnemers de kans te werken met professionals, krijgen zij extra impulsen en ervaren de vrijheid van bewegen zonder oordeel.
Op woensdagmiddag kunnen kinderen tot en met 12 jaar hun creativiteit onderzoeken en uitleven in Urban Lab. Onder leiding van professionele kunstenaars volgen ze uitdagende lessen waarin ze ontdekken wat zij leuk vinden en waar hun talenten liggen. In Urban Lab gaat het niet alleen om kennismaken met het zelf maken van kunst, ook is het presenteren van het eigen werk en het samen bezoeken van voorstellingen zijn onderdeel van het lessenpakket.
De JA! Toch avonden worden georganiseerd door de jongerenambassadeurs (JA’s) van Studio de Bakkerij en zijn bedoeld om jonge makers een podium te geven. En ze zijn er voor jong publiek, want op deze avond is de tribune van jongeren.
Dakota bevindt zich midden in het grootste stadsdeel van Den Haag: Escamp. Doordat de wereld om ons heen verandert, probeert Dakota samen met de omgeving, het theater en filmhuis vorm te geven.
New level is een reeks workshops van 8 weken waarin jij als jongere je ideeën kunt onderzoeken en zo ontdekken hoe jij je met jouw eigen ideeën kunt onderscheiden van anderen.
MotherHood is een theaterproject speciaal voor jonge moeders gecreëerd door theater De Vaillant, uitgevoerd samen met het Rotterdams Wijktheater. Jonge Haagse moeders (her) ontdekken door middel van theatrale lessen hun talenten!
De Vaillant is een huis voor Cultuur en een anker in de buurt. We zijn er altijd voor de bewoners en cultuurliefhebbers. Tijdens de eerste lockdown zijn we begonnen met wekelijkse torenconcerten. Van opera coryfee Francis van Broekhuisen tot feestknaller Trafassi, alles om de bewoners een hart onder de riem te steken.
Met In The Picture biedt het Bijlmer Parktheater een podium voor aanstormend talent en professionals uit Zuidoost binnen de kunstdisciplines theater, dans, poetry, spoken word, stand up comedy en fotografie.
Naast presentaties en voorstellingen is er ook beeldende kunst te zien in de foyer. In het verleden is hiermee ook de samenwerking aangegaan met o.a. FOAM (Fotografiemuseum Amsterdam) en het Centrum voor Beeldende Kunst Zuidoost.
Black Magic Girlz is een empowermentplatform voor en door jonge, Zwarte meiden in de leeftijd van 10 – 18 jaar. Het platform richt zich op zelfbewustzijn, artistieke talentontwikkeling en identiteitsvorming.
Tijdens het festival konden de jonge bezoekers een dag lang diverse workshops volgen over social media, poëzie, theater, branding, hun haar, weerbaarheid en nog veel meer. De workshops werden gegeven door rolmodellen waarmee de meiden zich konden identificeren.
Afra Ernst studeerde in 2012 af als danser aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In de jaren daarna werkte ze onder meer samen met het Australian Dance Theater, DOX en IRCompany. Eerder dit jaar ging haar solo Een ode aan… in première op het Café Theater Festival. Ze won zowel de Juryprijs als de prijs van de Wijkjury met de voorstelling. Zo kwam Het Huis met haar in contact: ieder jaar bieden we de winnaar van het Café Theater Festival een residentie aan om vooronderzoek te doen voor een nieuwe voorstelling.
Begin 2020 klopte het Ubuntuhuis aan bij Het Wilde Westen om te praten over de mogelijkheden voor een theaterproject om hun 10-jarig bestaan te vieren.
Na een mooie kennismaking is er een project gestart. ‘Stick around’ is een project waarin bezoekers van het Ubuntuhuis, kunstenaars en wijkbewoners samen de Ubuntu-filosofie onderzoeken en er improvisatie-performances van maken.
Nora Akachar kwam op haar vierde naar Nederland in het kader van gezinshereniging. Zij kwam al vroeg in haar leven in contact met sociaal cultureel werk. Nora wilde graag gezinnen helpen die vast liepen binnen de opvoeding. Naast haar maatschappelijke betrokkenheid, heeft Nora sinds ze zich kan heugen een enorme liefde voor entertainment. Nora speelde in verschillende theaterproducties in Den Haag. Nora geeft nu trainingen over Diversiteit en Inclusie en maakt hierbij veel gebruik van Theater en rollenspellen. Dit laatste doet zij vanuit JIKproductions, waar zij tevens mede-oprichter van is. Nu werkt zij aan haar tweede solo-voorstelling.
Guus van der Steen is acteur, muzikant en spoken-wordartiest. Samen met zijn broer Frank maakte hij furore als de Nederlandse hiphopformatie Kern Koppen. In 2018 stonden ze o.a. in het theater met Stomp, een mix van spoken word, rap en bewegingstheater. Op Oerol speelde hun voorstelling Aardappelvreters. Een surreële oer-opera over de ondergang van een boerenfamiliebedrijf. Hij een MASTER-traject met Maarten van Hinte. Van der Steen geeft daarnaast lesprogramma's op scholen en ontving in 2021 de Gouden Krekel voor zijn vertolking van Moon in De Toverfluit van de Toneelmakerij & Silbersee.
Afra Ernst studeerde in 2012 af als danser aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In de jaren daarna werkte ze onder meer samen met het Australian Dance Theater, DOX en IRCompany. Eerder dit jaar ging haar solo Een ode aan… in première op het Café Theater Festival. Ze won zowel de Juryprijs als de prijs van de Wijkjury met de voorstelling. Het Wilde Westen biedt jaarlijks de winnaar van het Café Theater Festival een residentie aan om vooronderzoek te doen voor een nieuwe voorstelling.
Sarah Huygens-Jawla is een jonge Vlaamse maker met West-Afrikaanse roots, die de grenzen van zichzelf en haar spelers onderzoekt in interdisciplinair bewegings- en danstheater. Met een fascinatie voor het bewegende lichaam maakt Sarah voorstellingen die dicht op de huid, rauw en dramatisch zijn. Persoonlijke verhalen van spelers en dansers vormen de basis van waaruit Sarah haar werk maakt. Hierdoor ontstaat een dunne lijn tussen realiteit en theater, waarbij Sarah zich concentreert op de thema’s identiteit en gender. Met een mix van beweging, tekst en beeldtaal wordt de toeschouwer geconfronteerd met de persoonlijke verhalen van de spelers, die kunnen leiden tot zowel herkenning als ongemak.
ZIMIHC Creatief Café is een vaste programmering die zich richt op 55-plussers. Zij worden uitgenodigd hun creativiteit uit te dagen door workshops bij te wonen, of bij live optredens aanwezig te zijn. Het programma is altijd gratis bij te wonen en er is koffie, thee en (appel)taart. Het Creatief Café wordt ondersteund door de organisatie Hallo Buurt! Hallo Buur!.
Bij ZIMIHC theater Stefanus organiseren vier verschillende Overvechtse organisaties elke maand een eigen programma binnen het thema Buurten over Grenzen. Het idee achter Buurten over Grenzen is het behouden van de muziek- en (eet)cultuur uit verschillende landen. Denk aan Braziliaanse, Koerdische, Indonesische en Afrikaanse landen en culturen. Ook de overdracht van de verschillende culturen naar een nieuwe generatie en buren is belangrijk. De organisaties willen hun muziek en cultuur delen en iedereen uitnodigen mee te doen. In een huiskamersetting komt dit het best tot zijn recht: Kom Buurten Over Grenzen! Kijk op onze website voor het programma.
Mensen in onze wijken hebben een enorme behoefte aan leven, delen en cultuur en jonge creatieven in onze wijken hebben nu een extra zet in de rug nodig hebben om in de cultuur hun weg te vinden.
Volle zalen en speellijsten tonen de veerkracht in de wijken en de noodzaak van wijkpodia en werkplaatsen voor publiek en artiesten aan en daarom lijkt het ons zinvol om juist nu met de staatssecretaris in gesprek te gaan.
Vrouwen van kleur zijn een moeilijk te bereiken doelgroep in de kunstwereld. Zelf ervaart Hanina Ajarai het regelmatig dat zij de enige bezoeker van kleur is tijdens een cultureel event. Samen met Fahima Ettaher kwam zij tot de conclusie dat veel vrouwen van kleur binnen het huidige cultuuraanbod geen passende voorstellingen vinden. Als House of Femmes willen zij proberen deze vrouwen aan te trekken door een ruimte te creëren waarin zij eens een keer niet de minderheid zijn.
Maker Jamal Marengo sloeg voor Next Best de handen ineens met Maphilka Mahaka (beter bekend als Philly Moré), Sherwin Blijd, Collinsz Allday en Sangie Nutbey om de kloof tussen amateurkunstenaars en professionals kleiner te maken. In zijn concept wil hij de jeugd op tijd al kennis laten met het leven van een artiest. Er komt veel meer kijken dan alleen even wat rappen of even in de studio zitten om een nummer op te nemen. Welke discipline je moet hebben en hoe hard het werken is om het te kunnen bereiken. Het belangrijkste is dat je echt je best moet doen om van je hobby je beroep te maken. De bedoeling is jongeren klaar te stomen voor de volgende stap.
Met dit project, ondersteund door theater De Vaillant bouwen zij kennis en skills op doordat zij praktisch aan de slag gaan in workshops en podiumpresenaties. Het project recht zich op jongeren tussen de 16 en 26 die zich willen verdiepen in muziek en die ervaring missen maar heel graag van hun hobby op een hoger niveau willen tillen.
Cheyenne Herdigein en Guillano Herdigein zijn sinds begin 2022 betrokken bij het Bijlmer Parktheater als nieuwe makers. Na een periode van uitgebreid onderzoek en repetities, zijn de nieuwe makers Cheyenne & Guillano nu in het laatste stadium om zich klaar te maken voor een reeks vertoningen van hun voorstelling. Tijdens het nieuwe makers weekend ‘Hoge Ogen’ in mei 2022 in het Bijlmer Parktheater lieten ze een preview zien van de voorstelling. Er was nog een korte intensieve repetitieperiode en dramaturgie nodig om de voorstelling te verlengen tot een volwaardig avondvullende voorstelling. Guillano en Cheyenne brengen muziek samen met theater in hun voorstelling ‘Ik zie, ik zie, mijn spiegelbeeld’. De beproevingen en ervaringen in het leven van een broer en zus staan centraal; wat voor invloed heeft dit op elkaar en hen als individu? Hoe kijken beiden op eigen manier naar hun jeugd en welke kracht halen ze hieruit? Het is een persoonlijk verhaal over volwassen worden, moeilijke momenten, persoonlijke kracht en familiaire liefde, die herkenning biedt voor velen.
Collectief SERIÓÓS! Een eigentijds collectief dat zich beweegt vanuit de straat- en clubdans & hiphop cultuur. Het collectief maakt multidisciplinaire danstheatervoorstellingen. Door middel van een lach en een knipoog kaarten zij complexe maatschappelijke kwesties aan. Door deze humoristische benadering weten zij serieuze onderwerpen aan de kaak te stellen. Met ritmisch gebruik van rap, dans en spel en door dóór de begrenzing van de vierde wand te stappen genereren zij bewust en spontaan contact tussen toeschouwer en publiek. In onze voorstellingen wordt er steeds gezocht naar het creëren van een collectieve energie. Het samen zijn door dans, spel en rap. De nieuwe voorstelling krijgt de naam Ben je SERIÓÓS!? en zal in april 2023 in Tivoli Vredenburg in première gaan. Deze makers worden ondersteund vanuit theater Het Wilde Westen in Utrecht.
De Regentes is een theater voor, door en met de buurt, cultuuranker van Segbroek en multicultureel stadspodium. DNR is een bruisende plek waar voor een grote diversiteit aan bezoekers programma’s met kwaliteit mee te maken zijn.
Hoe kunnen we beter kennis overdragen over de vele ‘andere’ bevolkingsgroepen die Europa eeuwenlang hebben gevormd? Hoe kunnen we het beeld van wie en wat Europa is in overeenstemming brengen met de dagelijkse realiteit? En hoe kan Europa zijn koloniale verleden overwinnen om een werkelijk divers en inclusief continent te worden?
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds 21.
Cultuur19 heeft de handschoen opgepakt binnen het Europese project Re/Presenting Europe. Zij zijn een pilot gestart in het kader van het project Nieuwe Helden waarin zij op zoek naar de helden van vandaag.
Op zaterdag 13 april vindt de Takeover van Podium Hoge Woerd plaats. De show Podium Takeover: Nieuwe Helden is wat je krijgt als je jongeren vraagt om zich met hun creatieve talent te laten inspireren door hun helden. In Podium Takeover krijgen creatieve jongeren de sleutels van Podium Hoge Woerd gaan acht weken lang met hun talent aan de slag. Verdeeld in 5 verschillende disciplines (rap/muziek, dj, (break)dance, arts en techniek) werken ze onder professionele begeleiding van een coach uit het vakgebied toe naar een vette show in het theater. De jongeren bepalen wie zij als rolmodel zien, op wie zij de schijnwerpers richten. Onder regie van theatermaker Reno van Rijsewijk wordt er gebouwd aan een Nieuw Heldenverhaal.
Podium Takeover is een project van KLUB19, het jongerenprogramma van Cultuur19, i.s.m. Podium Hoge Woerd, mede mogelijk gemaakt door De Participatie Federatie.
Op 22 mei mochten de leden van de Participatie Federatie weer genieten van een waanzinnige pitchdag. Wat een talent, wat een goede ideeën, wat een moeilijke keuzes! dPF ondersteunt talent dat nauwelijks te zien is op reguliere podia. Shout out naar alle kunstenaars!
Podium Hoge Woerd werd zaterdag 13 april overgenomen door ca. 60 creatieve jongeren voor de Podium Takeover, georganiseerd door KLUB19 i.s.m. Podium Hoge Woerd. Het publiek kwam ogen en oren te kort in de show Nieuwe Helden, barstensvol muziek, dans en theater.
Podium Islemunda zet zich in om dé plek in Rotterdam-IJsselmonde te zijn waar vóór, dóór en mét bewoners kunst en cultuur wordt gemaakt en gepresenteerd. Iedereen is welkom om zijn of haar creatieve dromen waar te maken, te genieten van kunst en cultuur, iets te leren of andere mensen te ontmoeten.
Met hulp van de Meemaakregeling van Fonds Podiumkunsten organiseerde Jobert Tremus alias Azzaro Pastechi, in Nederland bekend als de founding father van de Kiki House of Pastechi, op 10 maart 2024 zijn eerste Kiki Function in Den Haag.
De theaterzaal werd omgetoverd tot Ball waar Houses uit verschillende steden samen de strijd aangingen om de eer. Het was misschien wel de meest sportieve battles van Nederland, vooral omdat iedereen een ‘winnaar’ is. Een viering van extravagante expressievorm waar veel, vooral jonge mensen uit de LGTBQI+ gemeenschap bij elkaar kwamen.
Nieuwe maker, muzikant en woordkunstenaar Cheyenne ‘Toney’ Herdigein deelt in Dan Maar Alleen haar reflecties op eenzaamheid, zelfstandigheid en eigen identiteit middels muziek, zang en spoken word. “Stilte is pijnlijk als muziek je ‘constant companion’ is. Mijn eenzaamheid accepteer ik en genees ik via mijn muziek.”
In het maakproces stelde zij zichzelf de vragen ‘Wanneer ben je echt alleen en ben je alleen als je muziek hebt om je gezelschap te houden?’.
Een interdisciplinaire, status-quo verbrekende verkenning van de zwarte queer identiteit middels beweging, dans, muziek, licht en projectie van maker en choreograaf Sarah Jawla. In Suwokono verwelkomt zij het publiek in ‘the ship of fools’, Een universum waarin vijf performers zich met rituelen hebben losgemaakt van onderdrukking, schaamte, verwarringen en emoties die hen vasthielden tijdens de zoektocht naar hun identiteit.
“De Overtocht” is een cultuurparticipatieproject van Theater De Regentes en Wijkz Segbroek. We hebben in Nederland een rijk, maar ook een zeer bewogen verleden. Voorstelling ‘De Overtocht’ bood een inkijkje in deze gedeelde geschiedenis. Wij hebben de handen ineengeslagen om een overtocht mogelijk te maken langs indrukwekkende verhalen rondom Keti Koti en 150 jaar Hindoestaanse migratie.
Een zilveren stem hebben. Het is een gezegde om aan te geven dat iemand een fraaie, mooie zangstem heeft. En in de muziektheatervoorstelling Onze Zilveren Stem staan dan ook de fraaie stemmen van diverse vrouwen uit Segbroek letterlijk en figuurlijk centraal. Zij zullen hun stemmen laten horen in klanken, in liederen én in persoonlijke verhalen rondom vragen als: Wanneer had jij het gevoel dat je tegen een muur praatte? Wanneer nam jij geen blad voor de mond? En wanneer moest je flink op je woorden kauwen?
De Dames van de Affaire is gemaakt met en door slachtoffers van de Toeslagenaffaire, zij vertellen hun eigen verhalen in een theatrale setting. Theatermaker Paula Udondek begeleidde hen in dit proces.
Van de vijftien deelnemers aan het traject, zie je vijf dames op het podium en twee op het scherm. De verhalen die zij vertellen, zijn de eigen ervaringen van de deelnemers. Voor de meeste van hen was het de eerste keer dat zij hun verhaal vertelden. Nu doen zij dat op het podium voor publiek persoonlijke verhalen in een theatrale setting.
Young Urban Talentz Stage (YUTS) is een cultureel programma waarin kinderen en jongeren uit IJsselmonde tussen de 9 en 16 jaar aan de slag gaan met kunst en cultuur en een voorstelling maken.
Bij JA!Toch ontdekken jongeren samen hun creatieve talenten en zetten deze om in activiteiten zoals dans, theater, muziek en poëzie. Iedereen is welkom, ongeacht ervaring. Onze jongerenambassadeurs tonen de transformatie van pijn naar kracht, negativiteit naar positiviteit, en het najagen van dromen met zelfacceptatie. Samen bouwen we aan groei, eindpresentaties en
speciale evenementen om ieders unieke talenten te ondersteunen.
Tyler en Sebastian verbinden diaspora, kolonialisme en verstrengelde geschiedenis met elkaar in zijn spoken word stukken. Tyler werkt vanuit het Javaanse Gotong Royong, samen leven; samen dragen. Door dit altijd in zijn gedachten te houden, zorgt hij dat wat hij maakt, doet en zegt ook altijd voor anderen is. In 2020 werkte Tyler samen met broer Sebastian aan JAMPA, een project voor het Nederlands Fotomuseum. Waar de broers opzoek gingen naar hun Javaanse Roots. Uit dit project is hun stuk ‘De Kris’ ontstaan en vond Tyler het ‘Gotong Royong’ gedachtengoed. de PArticipatie Federatie ondersteunt hun productie "De Gesuikerde Onderneming". Deze voorstelling vertelt het verhaal van Javaanse contractarbeiders en hoe zij zich aanpasten aan nieuwe omgevingen, met behulp van spoken word, storytelling, fotografie en culinaire elementen. Het project moedigt het delen van familieverhalen aan en integreert moderne kunstvormen, wat relevant is voor discussies over migratie en cultureel erfgoed.
Andy Ninvalle is uit Guyana stammende Nederlandse danser en choreograaf en één van de oprichters van de dansgroep 2daPoint en de stichting Massive Movement. Doe Normaal! is gemaakt in opdracht van Theater De Vaillant & Festival de Betovering en met ondersteuning van de Partcipatie Federatie. Het is een abnormale voorstelling van Andy Nivalle vol muziek, dans en theater waarin stil zitten onmogelijk is.
Doe Normaal! is zo’n typische Nederlandse uitdrukking die iedereen die hier woont herkent en waar ook iedereen wel wat van vindt. In deze voorstelling doen we vooral niet normaal, maar onderzoeken we hoe van alles echt iets bijzonders te maken valt. Niets is wat het lijkt en niets is normaal. Met smartphones, games en online tools is techniek voor kinderen dagelijkse kost geworden. Op TikTok een in games kom je de vreemdste en bijzondere werelden tegen. Eigenlijk is niets wat het lijkt en is het toch zo gewoon.
In 2022 kreeg Hanina Ajarai met haar initiatief House of Femmes van de Participatie Federatie de kans om de voorstelling ‘Je moeder!’ te maken. Een voorstelling alleen voor vrouwen over het
thema moederschap. De Participatie Federatie was zo enthousiast dat Hanina en Fahima eind 2023 het vertrouwen kregen om een vervolg ‘Ey Meisje!’ te gaan maken.
In Kamikaze Copiloot storten Guus en Frank van der Steen zich op het gelaagde landschap van onze tijdsgeest. De filosofieën rollen rijmend van de tong terwijl de gebroeders ons meenemen in hun diepteonderzoek. Hoe gaat het met de mens? Wat sluimert er onderhuids? Valt er nog wat te dromen? De juiste vragen zijn minstens zo belangrijk als de antwoorden. Spottende humor, stoffige beats en vervormde samples: de show geeft spoken word een nieuwe dimensie en etaleert een geheel eigen combinatie van poëtisch verpakte anekdotes, schurende raps en dichtende analyses. Fasten your seatbelts. Of… waarom zou je?
Guus en Frank werkten vanuit Laaktheater toe naar deze nieuwe voorstelling. Zij doen daarnaast kleine experimentele optredens met allerlei spannende gasten uit de muziek- en theaterwereld onder de naam 'Kernproeven'. Ook publiceren zij hun nieuwe avonturen via de podcast serie KletsKoppen.
Hoe kunnen we beter kennis overdragen over de vele ‘andere’ bevolkingsgroepen die Europa eeuwenlang hebben gevormd? Hoe kunnen we het beeld van wie en wat Europa is in overeenstemming brengen met de dagelijkse realiteit? En hoe kan Europa zijn koloniale verleden overwinnen om een werkelijk divers en inclusief continent te worden? Nieuwe Helden is onderdeel van het Europese project Re/Presenting Europe. De leden van de Participatie Federatie ontwikkelen projecten waar in jongeren aan de hand van hun helden zelf aan de slag gaan met sport, theater en muziek. Want door over jouw helden te spreken, spreek je over jezelf!
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds 21.
Na het indrukwekkende theaterstuk “Verloren onschuld” (Toeslagenaffaire) presenteert Soulqueen Yuli Minguel haar nieuwste muzikale theatervoorstelling A Queen’s Soul. De Britse media icoon Simon Cowell omschrijft Yuli Minguel als een mix van Tina Turner en Bette Midler.
A Queen’s Soul is een aangrijpend muzikaal portret van een kwetsbare Soulqueen die worstelt met het ondraaglijke verlies van haar dochter onder de druk van “Veilig Thuis.”
Een abnormale familievoorstelling (6+) vol muziek, dans en theater waarin stil zitten onmogelijk is.
Doe Normaal! is zo’n typische Nederlandse uitdrukking die iedereen herkent en waar iedereen wat van vindt. In deze voorstelling doen we niet normaal, maar maak je mee hoe van simpele dingen iets bijzonders te maken valt. Niets is wat het lijkt en niets is normaal.
Met smartphones, games en online tools is techniek voor kinderen dagelijkse kost geworden. Eigenlijk is niets wat het lijkt en is het toch zo gewoon.
Doe Normaal! is een coproductie van theater De Vaillant & Festival de Betovering. De voorstelling is tot stand gekomen met steun van de Participatie Federatie.